Debata nt. szans i zagrożeń dla współczesnej polszczyzny

Dnia ósmego marca 2016 roku odbyła się druga debata w ramach projektu społecznego Lecture&Debate realizowanego przez uczniów klasy 2E. Tym razem poruszonym tematem były szeroko rozumiane szanse i zagrożenia dla współczesnej polszczyzny. Uczestnicy zmierzyli się z takimi pytaniami jak: “W jaki sposób uprościć język urzędowy, aby stał się przystępny dla przeciętnego odbiorcy?” czy też “Czy nowa forma komunikacji, którą proponują portale społecznościowe, zagraża różnorodności językowej?”.


Uczestnicy byli bardzo aktywni i rzeczowo wyrażali swoje poglądy na dane kwestie. Na większość pytań debatujący mieli dość zbieżne opinie, jednak żywą dyskusję wywołał problem zapisu obcych nazw własnych i imion. Padło nawet wyzywające, choć komiczne pytanie z widowni: “Czy Brajan może być patriotą?”. Niestety sporu nie udało się rozstrzygnąć.

Partycypujący określili popularne emotikony jako ważne w komunikacji internetowej, wyrazili jednak swoją niechęć wobec tak zwanych emocji na Facebooku. Uczniowie opowiedzieli się za potrzebą uproszczenia języka urzędowego i wyjaśnili, dlaczego polski język biznesowy nie miał szansy zaistnieć i rozwinąć się w przestrzeni publicznej.